Oostende, parel aan de kust

Oostende, het is niet allemaal kommer en kwel.

Na vorige blogs kwam er heel wat reactie en daarom is het tijd om een aantal dingen te nuanceren.   Oostende is een prachtige stad met enorm veel potentieel en waar het voorlopig nog altijd leuk wonen is.   Het is echter wel een feit dat het op sommige vlakken de verkeerde kant uitgaat.

Ik ben geboren en getogen Oostendenaar en ik ben nog altijd heel erg fier dat te zijn, ik zou nooit geen afscheid kunnen nemen van Oostende.    De zee en het strand, mooie wandelingen langs het strand, De Langestraat, Basketball in Oostende, z’n musea, de Mercator,…  

Oostende heeft zoveel mooie plekjes en ook een unieke sfeer, de samenhorigheid van de Oostendaars, ons dialect, z’n economisch potentieel.   Ik hou van Oostende!

Wel merk ik dat het op bepaalde gebieden fout loopt.    Onze economie is enkel nog toerisme en nu hopelijk wat groene energie, hoewel dit maar weinig jobs met zich meebrengt.   

Migratie, op het gebied van migratie loopt het echt verschrikkelijk fout in Oostende.   De instroom van nieuwe Belgen is niet meer te stoppen, hele gemeenschappen komen zich in Oostende vestigen.    Het gevolg is dat bepaalde wijken in Oostende ghetto’s aan het worden zijn.   Daar onstaat dan een probleem want die mensen burgeren zich niet meer en leren niet eens meer de taal. 

Mensen die zich integreren en aanpassen aan onze bestaande waarden zijn hier altijd heel erg welkom!

De prijzen van appartementen en huizen zijn niet meer te betalen.   Ieder beschikbaar lapje grond wordt opgekocht door één of andere bouwfirma om er een nieuw luxueus project op neer te planten.   Bijna ieder project is gericht op gepensioneerden die hun laatste jaren aan de kust komen doorbrengen.    Dit zorgt voor een enorme veroudering van de algemen leeftijd in Oostende.    Soms zou je denken dat je in Plopsaland voor bejaarden rondloopt.

Mobiliteit, is weg.   Overal sta je in de file in Oostende, er zijn heel wat onveilige knelpunten die op regelmatige basis een dode eisen.    Parking is niet meer te vinden, niet alleen voor toeristen maar ook voor je eigen deur is het niet meer te doen en ik woon niet eens in het hart van de stad.

Ik heb niets tegen bejaarden maar trop is teveel zei iemand.   Oostende het blijft een parel aan de kust.

Ik bedoel maar de reden waarom ik over Oostende blog is omdat ik bezorgd ben dat het de foute kant uitgaat en dat ik dat kenbaar wil maken.    Voor elke kritiek die ik geef reik ik ook een oplossing aan die kan dienen als basis voor discussie dus het is niet zomaar loze kritiek.

Mr. Oostendaar

Geef een reactie

